Aktualności

Samochód ładowany energią słoneczną

Rynek samochodów elektrycznych rozwija się w bardzo dynamicznym tempie. Zwiększa się także ilość publicznych stacji ładowania pojazdów, jednak dla właścicieli aut elektrycznych korzystniejsze jest posiadanie własnej stacji. A podłączenie jej pod instalację fotowoltaiczną może obniżyć koszty ładowania niemal do zera.

auta elektryczne a fotowoltaika

Samochody elektryczne to jedna z najszybciej rosnących kategorii wśród producentów aut, trend na pojazdy elektryczne według prognoz nie zwolni w następnych latach. Korzyści z posiadania takiego samochodu są ogromne, rośnie także świadomość ekologiczna Polaków. Zgodnie z badaniami wykonanymi przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, do końca 2020 roku zarejestrowano ponad 20 000 samochodów elektrycznych, w tym także hybrydy plug-in (pełna treść raportu dostępna jest tutaj).

Choć ilość może nie być powalająca to jednak warto zauważyć, że w porównaniu do roku 2019 jest to dwa razy więcej zarejestrowanych pojazdów. Co to oznacza? Zwiększoną potrzebę korzystania z ładowarek do aut elektrycznych lub posiadania własnej stacji ładowania.

Stacje ładowania

Istnieje możliwość ładowania samochodu za pomocą dedykowanej ładowarki i zwykłego gniazdka 230 V. Jednak proces ten jest bardzo czasochłonny – trwa minimum 12 godzin w przypadku niewielkiego auta miejskiego, czasem zajmuje nawet dwie doby. Wtedy użytkowanie codzienne samochodu staje się niemożliwe. Dodatkowo pobór mocy w czasie ładowania można porównać do nieustannie gotującego wodę czajnika elektrycznego. Jest to bardzo obciążające dla przewodów elektrycznych, które nagrzewając się mogą doprowadzić do awarii w całym domu. Dlatego właśnie powstały domowe stacje ładowania.

Taka stacja szybko i bezpiecznie naładuje samochód do pełna już w 4 godziny. Daje nam to komfort codziennego użytkowania i realizowania długich tras każdego dnia. Stacje montuje się zazwyczaj na ścianie garażu, lub na słupku na terenie posesji (w pobliżu miejsca parkowania samochodu). Wybierając stację ładowania warto pamiętać, że auta elektryczne różnią się między sobą – prostowniki oraz układy sterujące wbudowane w samochody mają ograniczenia mocy ładowania prądem przemiennym. Najczęściej spotykane moce pokładowych prostowników w samochodach elektrycznych i hybrydach typu plug-in to 3,6 kW, 7,4 kW oraz 11 kW.

Ładowanie energią słoneczną

Koszt jednego naładowania małego auta miejskiego różni się w zależności od wybranego źródła. W stacjach publicznych może wynieść od 40 do nawet 75 zł (w zależności od technologii, a co za tym idzie szybkości ładowania). W warunkach domowych możemy to samo auto naładować do pełna za około 25 zł – wykorzystując stację ładowania typu wallbox.

Jednak podłączając stację ładowania do instalacji fotowoltaicznej możemy obniżyć ten wynik nawet do zera. Jak to możliwe? Nadwyżki prądu produkowane przez instalację fotowoltaiczną nie trafiają do sieci tylko do akumulatora naszego auta. Dzięki temu jeździmy autem bezemisyjnie i za darmo. W dodatku korzystamy z odnawialnego źródła energii, co czyni nasz samochód całkowicie ekologicznym.

Niewielka domowa instalacja fotowoltaiczna o mocy 6kW jest w stanie wyprodukować od 150 kWh w miesiącu zimowym do nawet 1100 kWh w miesiącu letnim. Gdyby tą energią zasilać tylko samochód, to można by pokonywać ponad 6000 km miesięcznie. Oczywiście jest to wartość szacunkowa, uzależniona od wydajności paneli słonecznych, rodzaju auta i nawet stylu jazdy. Ale pokazuje to jasno, że korzyści są ogromne – dla portfela i planety.

Dobrze zaplanuj instalację fotowoltaiczną

Planując instalację fotowoltaiczną warto wziąć pod uwagę korzystanie z auta elektrycznego – jeśli nie teraz to w przyszłości. Prawidłowo obrany zapas wydajności pozwoli zasilać w prąd wszystkie urządzenia domowe, a także ładować samochód i tym samym generować dodatkowe oszczędności. Informacje na temat własnej instalacji krok po kroku znajdziesz tutaj.

Aby dobrać odpowiednią moc instalacji do samochodu warto wiedzieć, w jakiej pojemności ogniwo jest lub będzie wyposażone auto, ile energii zużywa na 100 km oraz ile kilometrów pokonujemy dziennie lub miesięcznie. To pozwoli obliczyć ilość energii potrzebnej do ładowania samochodu.

Nie musisz robić analiz samodzielnie. Nasi specjaliści przeprowadzają bezpłatny audyt fotowoltaiczny, dodają do analizy ilość energii potrzebnej na ładowanie samochodu. Gotowy raport przedstawiamy klientowi i na tej podstawie przygotowujemy koncepcję – efektywną oraz maksymalizującą zyski z własnej instalacji.

Zgłoś się do nas i nie przejmuj się obliczeniami!