Rozwój infrastruktury komunikacyjnej w Polsce nabiera tempa, a kluczową – choć niekiedy niedocenianą – rolę w tym procesie odgrywają projekty hydrotechniczne/melioracyjne. Obejmują one m.in. regulacje i kształtowanie koryt istniejących cieków, przebudowę istniejących systemów melioracyjnych przy zachowaniu ich właściwego działania, kształtowanie właściwej gospodarki wodnej w rejonie inwestycji wraz z zapewnieniem właściwego odbioru wód opadowych lub roztopowych z jej terenu. Często jednocześnie realizuje się także przebudowę/rozbudowę, a niekiedy nawet budowę obiektów towarzyszących, takich jak zbiorniki retencyjne, wały przeciwpowodziowe itp.
Planowanie i wdrażanie zaawansowanych systemów melioracyjnych i systemów odwodnienia, a także zaawansowane rozwiązania hydrotechniczne ma miejsce m.in. przy trasach szybkiego ruchu, drogach krajowych i nowo projektowanych lub modernizowanych trasach i węzłach kolejowych. W kontekście takich gigantycznych i skomplikowanych przedsięwzięć jak np. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) niezastąpionym narzędziem w modelowaniu i projektowaniu staje się technologia BIM (Building Information Modeling).
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) a projekty hydrotechniczne
Centralny Port Komunikacyjny to jedno z najbardziej ambitnych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce, mające na celu stworzenie wielofunkcyjnego węzła komunikacyjnego. Port łączy transport lotniczy, kolejowy i drogowy, otwierając Polskę na nowe szlaki komunikacyjne i stymulując rozwój gospodarki. W takim kontekście projekty hydrotechniczne są niezwykle ważne. Rozwój lotnisk i infrastruktury kolejowej wymaga precyzyjnego planowania w zakresie gospodarki wodnej, ochrony przed powodziami i osuszania terenów.
CPK, jako inwestycja na wielką skalę, będzie wymagać zaawansowanych rozwiązań w zakresie szeroko rozumianej gospodarki wodnej (styk branż odwodnienie, hydrotechnika i melioracja), aby zapewnić właściwe zabezpieczenie terenu inwestycji przed napływem wód opadowych i optymalną gospodarkę wodną w obrębie inwestycji oraz jej bezpośrednim otoczeniu. Skutecznie zaplanowane projekty hydrotechniczne/melioracyjne pozwolą na harmonijne funkcjonowanie infrastruktury, minimalizując zagrożenia wynikające z trudnych warunków hydrologicznych.
Projekty hydrotechniczne przy trasach szybkiego ruchu i drogach krajowych
Równolegle do CPK, modernizacja i rozwój tras szybkiego ruchu oraz dróg krajowych stawia kolejne wyzwania związane z melioracją i hydrotechniką. Drogi ekspresowe i autostrady często przechodzą przez obszary narażone na intensywny napływ wód opadowych (a nawet na regularne podtopienia). Wymaga to zastosowania zaawansowanych rozwiązań odprowadzających ten nadmiar wód. Projekty hydrotechniczne przy drogach obejmują m.in. projektowanie systemów odwadniających, zbiorników retencyjnych, a także regulację czy też kształtowanie koryt cieków, przebudowę lub rozbudowę urządzeń wodnych i melioracyjnych.
Każdy projekt hydrotechniczny musi być precyzyjnie dostosowany do specyfiki terenu, uwzględniając takie aspekty jak:
- rodzaj gleb,
- poziomy wód gruntowych,
- lokalne uwarunkowania hydrologiczne,
- zmiany klimatyczne i możliwość wzrostu intensywności opadów.
Inwestycje drogowe wymagają od projektantów kompleksowego podejścia, które pozwoli na zrównoważony rozwój infrastruktury bez nadmiernej ingerencji w środowisko naturalne.
Modelowanie projektów hydrotechnicznych z wykorzystaniem technologii BIM
Technologia BIM (Building Information Modeling) zrewolucjonizowała proces projektowania i realizacji inwestycji budowlanych, w tym także projektów hydrotechnicznych. BIM to nowoczesne narzędzie cyfrowe umożliwiające tworzenie trójwymiarowych modeli projektów z uwzględnieniem wszystkich elementów infrastruktury, takich jak rurociągi, zbiorniki retencyjne, czy systemy odwodnieniowe.
W projektach hydrotechnicznych technologia BIM umożliwia:
- szczegółowe przedstawienie rozwiązań technicznych w powiązaniu z innymi wiodącymi branżami,
- analizę kolizji między elementami infrastruktury hydrotechnicznej a elementami projektowanymi przez inne branże,
- optymalizację kosztów budowy i eksploatacji dzięki precyzyjnemu planowaniu,
- bieżące monitorowanie postępów w realizacji projektów.
Technologia BIM ułatwia również współpracę między inżynierami, architektami i wykonawcami, umożliwiając zintegrowane podejście do realizacji skomplikowanych inwestycji. W kontekście dużych projektów, takich jak CPK czy modernizacja tras szybkiego ruchu, BIM umożliwia skuteczne zarządzanie infrastrukturą hydrotechniczną. A to pozwala minimalizować ryzyko opóźnień i przekroczeń budżetowych.
Zeneris Projekty SA realizuje projekty hydrotechniczne m.in. związane z CPK
Projekty hydrotechniczne odgrywają kluczową rolę w realizacji strategicznych inwestycji infrastrukturalnych, takich jak Centralny Port Komunikacyjny czy budowa sieci dróg. Technologia BIM, zintegrowana z procesem projektowania i modelowania, zapewnia nową jakość w realizacji tych złożonych przedsięwzięć. Dzięki niej możliwe jest precyzyjne planowanie, analiza i optymalizacja systemów hydrotechnicznych/melioracyjnych, mających kluczowy wpływ na rozwój i bezpieczeństwo nowej infrastruktury komunikacyjnej w Polsce.
W Zeneris Projekty SA od wielu lat realizujemy kompleksowe projekty hydrotechniczne, m.in. w ramach inwestycji związanych z CPK, ale także w ramach realizacji inwestycji drogowych (drogi ekspresowe, krajowe, wojewódzkie). Nasze doświadczenie w wykorzystaniu technologii BIM pozwala nam na efektywną współpracę z innymi branżami przy wieloetapowych projektach drogowych i kolejowych. Precyzja i optymalizacja wynikająca z zastosowania BIM gwarantują skuteczność na każdym etapie realizacji projektu.
Skontaktuj się z nami!
Jeśli szukasz partnera do realizacji projektów hydrotechnicznych z wykorzystaniem najnowszych technologii, zapraszamy do kontaktu! Nasz zespół ekspertów chętnie odpowie na wszystkie pytania i pomoże w realizacji złożonych inwestycji.